「コラージュ作家」 井上陽子
コラージュとはフランス語で「糊づけ」という意味があり、美術の世界において、異なる素材を組み合わせることで素材本来のイメージから離れた新しいイメージを作り出す技法です。コラージュ作家として活動されている井上陽子さんが生み出す、紙やドローイング、写真など、さまざまな素材を組み合わせたコラージュ作品は、色と素材が呼応しながら、静謐で神秘的な存在感があります。
2023年10月21日(土)より、 evam eva yamanashi 形にて、井上陽子 企画展を開催いたします。
大きな木々に囲まれた公園の隣にアトリエ兼ご自宅を構えられて3年。制作のインスピレーションともなる、うつくしいものたちが佇む空間で、樹々の隙間から降り注ぐ木漏れ日の移ろいを眺めながら制作と向き合う日々。自身の制作のこと、今展に向けての想いを伺いました。
書籍、雑誌、デザイン雑貨、自身の作品集。イラストレーターとして手掛けられた数々の書籍やコラージュ作家としてのアーカイブ作品とともに、自身の活動を遡りながら制作への想いをお話くださいました。
「京都造形芸術大学の洋画コースを卒業後に上京し、イラストレーターとして書籍や雑誌の挿絵、雑貨・文具・ファブリックのデザインなどの仕事を手掛けながら、コラージュ作家として個展で作品を発表していました。イラストレーションの仕事を20年ほど続け、雑誌の連載から書籍を出版することも叶ったころ、もっと自分の作品をつくりたいと思う気持ちが強くなり、コラージュ作家としての活動へ徐々に移行していきました」
さまざまな形で表現され続けてきた井上さんが選んだコラージュ作家のみち。その制作活動を続ける日々の中で意識の変化があったそうです。
「絵を描くことも好きですが、貼り合わせたり、編集したりすることの方が向いていると思います。色のバランスを見たり、全く違うテクスチャーを合わせて、一つの画面に自然と馴染ませるのが好きで、それが制作の根底にあります。私はコラージュで絵画を作りたいという想いで制作しています。場所が持つ記憶や、モノが纏っている気配を描くということが私の中での作品制作。その気持ちに変わりはないけれど、ずっと難しさも感じていました」
つい最近、ある美術館の展示で観た、ハンガーでつくられた本物の「カラスの巣」が再認識させてくれたのだと井上さんは言います。
「都会のカラスがハンガーを集めてつくった住処。カラスは小さな命を育てるための場所、“家”をつくるために、難しいことなど何も考えずに、ただものを組み合わせて本能的に巣づくりをしている。私がしていることもそれなのでは…。
自分にとってしっくりとくる“居場所”。それは、人それぞれつくり方も違えば、形も違う。ほかの人にとって必要かどうかはわからないけれど、その人にとっては生きていくための糧。私はものを貼り合わせたり、剥がしたり、重ねたりしながら“居場所”をつくっている。私にとっての“居場所”がコラージュだったんだと、そのカラスの巣を観て気付かされました。やっと自分が呼吸しやすい場所に還って来られたような気がしています」
違和感を持つことなく、好きなものをつくり続けたり、掘り下げ続けたりすること。それは、井上さんにとって必然的なことなのだと思います。ご自身の心の動きを考察しながら、コラージュという仕事と丁寧に向き合われていることが感じ取れます。
あたたかな光とうつくしい影が現れては消え、時の移ろいを感じられる心地いい時間が流れるアトリエ兼ご自宅。仕事と暮らしが繋がっている環境での作品との向き合い方についても触れてくれました。
「結婚して15年。犬のウメ子を飼い始めて3年。今では夫と犬との生活リズムができていますね。ウメ子の起床に合わせて起きて、夫の出勤時間から夕方のウメ子の散歩までが自分の制作時間になっています。家族のサイクルに合わせて循環することで、生活も心も整えられていると思います。
制作する時間は自分で決めていますが、作品を突き詰めようとすると終わりがないですね。上から重ねて描こうと思えばいくらでも限りなく時間をかけられるので、もっと良くできるんじゃないかと思うと、その先、その先ってなってしまいます。それに、同じ画面をずっと平面で見ていると、良いのか悪いのかよくわからなくなるんですよね。何か違うなと感じたときには、逆さに向けてみたり、遠く離れて眺めたり、一年寝かせてみることも。そうすることで、次にやることが見えてきたりもします。時には一度壊して、新しいアイデアを受け入れることで想像もしていなかった作品が生まれることもあります」
最初のイメージに囚われることなく、しなやかに、さまざまな角度から見つめ直す。そして、そこで感じたものを素直に受け入れる。私たちの日々の暮らしにも通じる大切なことをお話してくださいました。
心地よさを感じることは、旅で出会う風景だと話す井上さん。世界各地の街中で自ら撮影された美しい写真とコラージュやドローイング作品が左右のページに隣り合いながら収録された作品集 “Ça va , ça vient”が2022年に上梓されました。
「国内外問わず、自分好みの古い景色を求めて歩き、辿る旅をすることが、制作にも自分自身にも大切なことです。美術館へ行くことよりも、自分が魅力的だと思う壁や窓、階段など人の営みが感じられる場所へ行くことの方が心が躍りますね。これまで訪れた街の中で一番印象的だった場所は、チュニジア中部の町スースで出逢ったこの壁です。何も足さず、何も引かなくてよい完璧な美しい壁でしたね」
「実は隣り合っている作品は、その場所に訪れる前に制作しているんです。どちらが先なのか後なのか自分でもわからなくなるほどなのですが、旅した記憶が後なんです。旅の記憶を辿ると、自分の作品の中にも同じような景色があることも多いんです。多分、何処かの写真集を見ていたり、いろんな場所へ訪れる中で自分の中に自然と入ってきたものが形となっているのだと思います。旅先ではスケッチは一切せず、目で見ることを大切にしています。イメージソースは私の中にある記憶の断片です」
抽象的な形の連なり。自由な流れを生む線画。色と質感の微妙な重なり。井上さんの作品は、まるで空想と現実の境をふわりと漂う景色のよう。
制作途中の作品の中には、evam eva の洋服の編地や生地を組み合わせたものや紙を立体的に象ったものなど、これまでとは異なる作品の姿がありました。evam eva yamanashi の空間でどのような展示をしてくださるのでしょうか。
「天井が高く開放感のある evam eva yamanashi のギャラリーで、インスタレーションのような展示ができるのではないかと、この一年間構想してきました。壁を一つの画面と捉え、いろいろな作品を組み合わせて、さらにコラージュしていく。大きな一つの空間で作品を感じてもらいたいという想いに辿り着きました。
これまで箱やキューブなどの立体的なオブジェは制作していたけれど、インスタレーションという空間の中で抽象的な造形作品を発表するのは初めてです。平面に囚われず、あらゆるものから解き放たれたときに“立体”という新たな表現を拓くことができたのは、山梨での個展が決まったことも大きなきっかけでした」
木材の端材や丸・三角などさまざまな形のパーツ、鍛冶屋だったお父様が制作された鉄の環などを組み合わせてつくられる“立体コラージュ作品”を前に、「今すごくワクワクしています」と、井上さんの表情はとても豊かで軽やかでした。
「立体もすべて組み合わせでできているんですよね。平面と同じように足したり、引いたり。もう私の中でコラージュしている感覚です。あと、お客さまご自身でパーツを自由に組み合わせられるようなあり方も考えています。それぞれの感性や感覚でコラージュするような形に仕上げられたらいいなと思っています。飾り替えてもらいながら、暮らしの一部に溶けこんでいたら一番嬉しいですね。その人にとって見てて心地よく、心穏やかになる存在であってほしいです」
記憶の断片が平面と立体を往き来しながら、光から生まれる影とともに広がる色、素材のコラージュ。
井上さんの新たなはじまりを、山梨にてお迎えいたします。
evam eva yamanashi exhibition
Yoko Inoue exhibition
日程|10月21日(土)-11月12日(日)*水曜定休
日時|11:00-18:00 * 22日(日)のみ 13:00 open * 最終日17:00 close
在廊|10月21日(土), 22日(日)
会場|evam eva yamanashi 形
詳細はウェブサイトをご覧ください。
https://evameva-yamanashi.jp
起毛をかけたウールのパイル地は素肌に触れても心地よく、伸縮性があるので身体にやさしく馴染みます。
V233C932 wool robe ¥48,400
[ コラージュ作家 ]井上陽子
京都造形芸術大学芸術学部 洋画コース卒業。作品集に ”Ça va , ça vient”(主婦の友社)”コラージュ図案帖”(雷鳥社)他、書籍表紙や雑誌、雑貨デザイン、CDジャケット等にも作品を提供。国内外でギャラリー、インテリアショップなどで展示会も開催している。
website| http://www.craft-log.com
instagram|atelier.craft_log
Interview| creating a place to be
「 collage artist 」 Yoko Inoue
The collages created by Yoko Inoue, a collage artist, combine various materials such as paper, drawings, and photographs, and have a serene and mysterious presence as the colors and materials correspond to each other.
Yoko Inoue’s exhibition will be held at evam eva yamanashi KATACHI from October 21, 2023.
It has been three years since she opened her studio and home next to a park surrounded by large trees. In a space filled with beautiful things that inspire her work, she spends her days watching the changing sunlight filtering through the trees as she creates her works. We asked her about her work and thoughts on the current exhibition.
“After graduating from the Western painting course at Kyoto University of the Arts, I moved to Tokyo and worked as an illustrator, illustrating books and magazines and designing sundries, stationery, and fabrics, while at the same time exhibiting my work as a collage artist at solo exhibitions. After about 20 years of illustration work, when I was able to publish a book from a series of magazine articles, I felt a strong desire to create more of my own work and gradually transitioned to working as a collage artist.”
Ms. Inoue chose the path of a collage artist, which has continued to be expressed in various forms. In the course of her creative activities, she has undergone a change in consciousness.
“I like to paint, but I think I am more suited to pasting and editing. I like to look at the balance of colors and combine completely different textures to make them fit together naturally on one screen, and this is the basis of my production. I work with the idea of creating paintings with collage. I create my works by depicting the memories of places and the atmosphere of things that are clothed in them. I have always felt that it was difficult, though I still feel the same way.”
Inoue says she was reminded of this by a real “crow’s nest” made of hangers she saw at a museum exhibit just recently.
“Urban crows gather hangers to make a home. Crows instinctively build nests by putting things together to make a “home”, a place to nurture their little lives, without thinking about anything difficult. I wonder if that is what I am doing….
A “place” that feels right for me. It is created in different ways and in different forms for each person. I don’t know if it is necessary for other people, but for them, it is a source of sustenance for their lives. When I saw the crow’s nest, I realized that the collage was the “place” for me. I feel as if I have finally returned to a place where I can breathe easily.”
To continue creating and digging into what you love without feeling any discomfort. I think this is something that is inevitable for Ms.Inoue. We can sense that she is carefully dealing with the work of collage while considering the movement of her own mind.
She also touched on how she deals with her work in an environment where work and life are connected.
“I have been married for 15 years. We have had our dog, Umeko, for three years. I now have a rhythm of life with my husband and dog. I wake up when Umeko wakes up, and the time between when my husband goes to work and when Umeko goes for her walk in the evening is my time to create. I think that by living in harmony with my family’s cycle, I am able to keep my life and mind in order.
I decide how long I want to work on a piece, but when I try to get to the end of a piece, there is no end to it. If I want to paint over the top, I can spend as much time as I want, so when I think I can do better, I go on and on and on. If I feel something is different, I turn it upside down, look at it from a distance, or even lay it down for a year. By doing so, we can sometimes see what we need to do next. Sometimes, by breaking it down once and accepting new ideas, a new work of art is born that I had never imagined.”
We are not bound by the first image, but flexibly look at it again from various angles. And then, accept what you feel. She spoke about important things that can be applied to our daily lives as well.
comfortable are the landscapes she encounters on her travels. In 2022, Inoue published “Ca va, ca vient,” a collection of beautiful photographs, collages, and drawings taken by Inoue in cities around the world.
“I love walking and travelling in search of old landscapes of my choice, both at home and abroad, both for my productions and for myself. The most impressive place I have visited so far is this wall I encountered in Sousse, a town in central Tunisia. It was a perfectly beautiful wall to which nothing had to be added or subtracted.”
“I actually created the works next to each other before I visited the place. It is hard for me to tell which came first or later, but the memory of the trip comes later. When I trace the memory of my travels, I often find similar landscapes in my work. Perhaps it is something that came naturally to me from looking at a photo book somewhere or visiting various places that took shape in my mind. When I travel, I do not make any sketches, but rather I try to see things with my eyes. My image sources are fragments of memories I have inside me.”
A series of abstract shapes. Line drawings that create a free flow. Subtle overlaps of color and texture. Ms. Inoue’s work is like a landscape floating softly on the border between fantasy and reality.
What kind of exhibition will you do in the space of evam eva yamanashi.
“I have been thinking for the past year that it would be possible to create an installation-like exhibition in the high-ceilinged, spacious gallery of evam eva yamanashi. I would consider the wall as a single screen, and combine various works and further collage them together. I have arrived at the idea of having people feel the works in one large space.
I have created three-dimensional objects such as boxes and cubes in the past, but this is the first time for me to present an abstract formative work in the space of an installation. The fact that my solo exhibition in Yamanashi was decided was also a big trigger for me to open up a new expression of “three-dimensional” when I was free from all kinds of things without being confined to the two-dimensional surface.”
“I’m very excited now.” said Inoue, her face full and light, as she faced the “three-dimensional collage work” made by combining scraps of wood, round, triangular, and other variously shaped parts, and iron rings made by her father, who was a blacksmith.
“Three-dimensional objects are all made of combinations, aren’t they? Just like with flat surfaces, you can add and subtract. It’s like a collage in my mind. I am also thinking of a way in which customers can freely combine the parts themselves. I hope to create a collage with the sensibility and feeling of each customer. I would be most happy if the pieces become a part of people’s lives as they change the decorations. I want them to be pleasant to look at, and to be a calming presence.”
Fragments of memories move back and forth between two and three dimensional objects, while shadows created by the light create a collage of colors and materials that spreads out.
We are pleased to welcome Ms. Inoue’s new beginning in Yamanashi.